Veel betrokkenen bij het spoor verzetten zich tegen de wet die van het nu nog onafhankelijke ProRail een Zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) moet maken. Als dat gebeurt valt ProRail direct onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens tegenstanders lost dat de problemen niet op.
Het kabinet wil ProRail, dat verantwoordelijk is voor het Nederlandse spoorwegnet, beter aansturen dan nu. Zo moet duidelijker worden dat ProRail het algemeen belang dient en moeten treinen beter gaan rijden. Het kabinet denkt dat dit kan als het bedrijf een ZBO wordt. Jaarlijks ontvangt ProRail 2 miljard euro van het Rijk voor onderhoud en vernieuwing van het spoor.
In een brief aan de Tweede Kamer beschrijven organisaties zoals werkgeversorganisatie VNO/NCW, vakbond FNV Spoor, reizigersorganisatie Rover en branchevereniging voor ov-bedrijven OV.NL hun zorgen over de plannen. Volgens hen functioneren alle spelers rond het spoor steeds beter.
Angst dat treinen slechter gaan rijden
Ze wijzen erop dat er nog steeds verbeteringen nodig zijn maar een ‘kostbare en bureaucratische reorganisatie van ProRail draagt daar niet aan bij’. “Het brengt zelfs forse risico’s met zich mee”, stellen de organisaties, die bang zijn dat de treinen juist slechter gaan rijden.
Afgelopen zondag ging het nog ernstig mis op het spoor. Door een IT-storing bij de NS reden er de hele dag geen treinen.
Frustratie en schaamte bij NS-personeel: 'Pendeltrein was optie'
‘Lost niks op’
Ook de belangrijkste adviseur van het kabinet, de Raad van State (RvS), toonde zich eerder al zeer kritisch over de wet die ‘geen knelpunten oplost’. Sterker, de RvS vreest dat de wet uiteindelijk ‘afbreuk zal doen aan de prestaties van de spoorsector’.
In hun brief beklagen de organisaties zich er ook over dat het ministerie doet alsof er naar hun bezwaren is geluisterd. Daar is volgens hen geen sprake van. Ze vonden juist geen gehoor voor hun bewaren en alternatieven en dus zijn hun zorgen niet weggenomen.
De protestbrief is bedoeld om de mening in de Tweede Kamer te beïnvloeden. Het wetsvoorstel zal daar binnenkort worden besproken.
Treinverkeersleider worden? Dit moet je kunnen
Spoorbeheerder ProRail zit met een groot personeelstekort. Door het hele land zoeken ze verkeersleiders. Verslaggever Lonneke Haveman ging kijken wat daar nou allemaal bij komt kijken.