Twaalf jachten die in Nederland in aanbouw zijn en bestemd zijn voor Russisch eigenaren, mogen niet geleverd worden. En nog eens twee jachten die in Nederland zijn voor onderhoud, liggen aan de ketting. Wat gaat er met die schepen gebeuren?
De desbetreffende schepen worden gebouwd bij vijf grote Nederlandse scheepswerven, bevestigen bronnen aan RTL Nieuws. Dat zijn Feadship (Royal van Lent en De Vries Groep), Heesen Yachts, Damen Yachting en Oceanco.
Superjacht Galactica
Een van de schepen betreft de Galactica, bevestigen bronnen. Dit schip haalde in januari het nieuws omdat het niet onder bruggen over de Maas door kon varen. Het is gebouwd in Oss bij Heesen Yachts en wordt nu afgebouwd in Harlingen.
14 jachten van Russische eigenaren aan de ketting in Nederlandse werven
Verder is er nog veel onduidelijk. Zo weten we niet precies welke werf welke schepen in aanbouw of onderhoud heeft. Dat is ook moeilijk te achterhalen. Het is voor scheepswerven ook niet altijd duidelijk wie de uiteindelijke eigenaar is van het schip, zegt advocaat sanctierecht Yvo Amar. “Een koper identificeert zich, maar vervolgens gaat een andere partij het schip uiteindelijk gebruiken.”
Russische klanten
Scheepswerven doen daar ook geen uitspraken over. “Ten aanzien van onze klanten doen we nooit mededelingen”, laat één scheepsbouwer weten.
Michel Revet, woordvoerder van Brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT), legt uit hoe dat zit. “Als iemand een superjacht koopt, willen ze dat privé houden en er worden ook geheimhoudingsclausules opgenomen in het contract. Het is een proces van maanden en jaren en er zijn veel personen bij betrokken”, laat Revet weten.
Nederlandse superjachtbouwers zetten in op groter en groter
Maar dat wij een grote speler zijn, dat kunnen we wel met zekerheid zeggen. Nederland is de derde grootste scheepsbouwer ter wereld als je kijkt naar aantallen. “Nederland bouwt relatief grote jachten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Italië die veel relatief kleine jachten bouwt”, aldus Revet. Italië staat daarmee wel op plek één, Duitsland bekleedt de tweede plek. “Maar in Nederland bouwen we de beste, zeggen we altijd.”
“Superjachten zijn complexe schepen en daar zijn we in Nederland erg goed in. Sowieso in het bouwen van schepen, zoals baggerschepen”, zegt de woordvoerder. De superjachten worden helemaal op maat en volgens de wensen van de klant gemaakt, vervolgt Revet. “Hoe complexer hoe beter.”
Schepen mogen niet opgeleverd worden
Wat gebeurt er met de schepen die op de sanctielijst staan? “Schepen die nu in aanbouw zijn kunnen in principe wel afgebouwd worden”, zegt Revet. “De schepen zijn nog eigendom van de scheepswerf. Maar ze mogen niet opgeleverd worden aan klanten die onder de sancties vallen.”
Het is wel een klap voor de industrie, denkt advocaat Amar. “Niet alle klanten zijn natuurlijk Russen. Maar als je een schip bouwt dat nu aan ketting ligt, levert dat toch schade op.”
Branche houdt hoop
“Wat voor gevolgen deze maatregelen voor de superjachtbouwsector hebben is op dit moment niet met zekerheid te zeggen”, houdt Revet namens de branchevereniging hoop. “Uiteindelijk wordt zo’n schip wel verkocht. Dan maar aan iemand anders.”