'Spreek ik met de heer of mevrouw Jansen?' Als je dit hoort, dan weet het het al: weer een verkoper die belt om je een product aan te smeren. Het gebeurt nog te vaak zonder toestemming, waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Belbedrijven moeten kunnen aantonen dat de mensen die gebeld worden daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.
Op 1 juli 2021 werd de Telecommunicatiewet aangepast: het Bel-me-niet-register verdween en werd vervangen door een opt-in-systeem. Daarmee kun je expliciet toestemming geven om gebeld te worden, tenzij je al klant bent bij het bedrijf. Ook mogen verkopers niet meer met een afgeschermd nummer bellen.
In de praktijk veranderde er echter weinig. Nog altijd worden veel mensen gebeld door verkopers, terwijl ze daar niet op zitten te wachten. U staat op onze bellijst, zo luidt vaak het verweer van de callcenters. Maar dat argument is niet afdoende, zo meent de ACM.
Helder bewijs van toestemming
“Alleen specifiek, persoonlijk en duidelijk vastgelegde toestemming die gekoppeld kan worden aan de gebelde persoon is voor ons voldoende.”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. “Er is nu vaak te weinig bewijs.” De toestemming moet dus voor de klant verifieerbaar zijn.
De waarschuwing moet het de waakhond makkelijker maken om boetes uit te schrijven. Consumenten die gebeld worden zonder dat ze dat willen, kunnen dat bij de ACM melden. Doet de ACM vervolgens onderzoek, dan moeten bedrijven bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje.
Recht van verzet
Naast het ongewenste belgedrag, merkt de ACM ook dat bedrijven traag zijn met het verwijderen van die namen uit hun belbestand. De waakhond wil ook daarop strenger handhaven. Wie niet gebeld wil worden, kan zich dat aangeven.
De hoogte van de boetes varieert, afhankelijk van de omvang van de overtreding, maar in het verleden ging het vaak om tonnen.
Formeel heet dit het ‘recht van verzet’. Sinds juli 2021 moet de verkoopmedewerker de klant ook actief attenderen op dit ‘recht’, maar dat wordt niet altijd gedaan.
Einde aan telefoonterreur: callcenters mogen niet zomaar meer bellen
Winacties
Bedrijven vragen zelden aan de consument of ze gebeld willen worden met aanbiedingen. Wie zit er anno 2022 immers nog te wachten op verkooptelefoontjes? De toestemming wordt vaak op subtielere wijze gevraagd.
Dan doe je mee met een winactie op sociale media of internet. Dan moet je vaak je gegevens achterlaten waarbij je ook toestemming geeft om gebeld te worden. In de kleine lettertjes staat dat je dan ook gebeld kan worden door een verkoper van bedrijf.