Online interieurwinkel Made.com is van plan uitstel van betaling aan te vragen. Het Britse bedrijf zit in de financiële problemen en probeerde de afgelopen weken tevergeefs een nieuwe eigenaar of geldschieter te vinden.
Nu stelt Made.com medewerkers van accountantskantoor PricewaterhouseCoopers aan als bewindvoerders.
In de tijd waarin een bedrijf uitstel van betaling heeft gekregen, kan het proberen zijn schulden te saneren, zodat een faillissement kan worden afgewend. In de meeste gevallen volgt echter toch meestal een bankroet.
500 banen verloren
De directie van Made.com verwacht dat het bedrijf wordt geliquideerd, waardoor ook 500 banen verloren zouden gaan. Aandelen van het bedrijf zijn al van de beurs in Londen gehaald.
Online interieurwinkel Made.com Nederland uit de lucht
Van beurswaarde van ruim 775 miljoen pond bij de beursgang van Made.com in juni 2021 was al vrijwel niets meer overgebleven.
Dalende vraag
Made.com, dat ook in Nederland actief was, neemt sinds vorige week woensdag geen nieuwe bestellingen meer aan. Het in 2010 opgerichte bedrijf waarschuwde een dag eerder al dat het geld snel op zou raken als zich geen nieuwe financier of koper zou aandienen.
De webwinkel kampte dit jaar met een dalende vraag naar zijn meubels en woonaccessoires, die op het hoogtepunt van de coronacrisis nog goed verkochten door lockdowns.
De steeds hogere kosten voor het levensonderhoud en gas en licht maken Britten en andere Europeanen voorzichtiger met grote aankopen, zoals een bank of eettafel. Tegelijkertijd zijn de vervoerskosten hard gestegen voor Made.com.
Betaalbaar design
Internetondernemer Brent Hoberman richtte Made.com twaalf jaar geleden op. Zijn doel was om designmeubilair voor betaalbare prijzen aan te bieden, door direct aan consumenten te verkopen zonder tussenkomst van tussenpersonen en winkeliers.
In Amsterdam opende het bedrijf wel zogeheten pop-upstores, die vooral dienst deden als showroom voor meubels die online te koop stonden.